Isnin, 13 September 2010

CUKAI TAKSIRAN SELANGOR AMAT MENGELIRUKAN


Tuntutan cukai taksiran negeri Selangor amat mengelirukan. Ini adalah kerana notis tuntutan tunggakan terus sampai kepada penghuni pada bulan Julai 2010 tanpa penghuni menerima tuntutan cukai untuk bulan Januari hingga Jun 2010! Notis tuntutan Julai hingga Disember 2010 diterima berserta dengan denda lewat bayar sebanyak RM 20.00! Yang menjadi muskilnya mengapa perlu kena denda sedangkan tuntutan bulan Januari hingga Jun tidak dihantar! Adakah kerajaan negeri Selangor hendak menyalahkan proses penghataran lewat atau kita perlu datang sendiri ke pejabat Daerah dan bertanya bila notis mahu dikeluarkan untuk cukai sendiri? Apakah kita harus membayar denda yang bukan kesalahan sendiri?
Kita juga amat pelik mengapa denda atau caj lewat bayar ini naik begitu mendadak dan berubah-ubah? Semasa kerajaan Barisan Nasional denda lewat hanyalah RM 1.00 mengikut seksyen-kecil (1) 148 Akta Kerajaan Tempatan 1976. Malangnya semasa kerajaan Pakatan mengambil alih dengan mengunakan seksyen yang sama telah dikenakan denda sebanyak RM 15.45 untuk tahun taksiran 2009 dan pada tahun 2010 pula denda lewat telah bertambah kepada RM 20.00 mengikut tunggakan caj seksyen 147 pula! Walauapa pun alasannya mengenakan denda ini, mengapa denda dinaikkan dengan begitu mendadak dan berubah- ubah pada setiap tahun?
Kerajaan Pakatan bukan sahaja berjanji mahu menurunkan kadar cukai pintu dan menabur pelbagai lagi janji manis, tetapi tidak semua ditunaikan, malah kini rakyat Selangor berdepan dengan denda cukai taksiran yang amat membebankan dan naik berlipat kali ganda. Apakah kerajaan Selangor sudah kemaruk dengan hasil yang diperoleh dan mencari peluang mendenda rakyatnya jika terleka sedikit? Mungkin inilah konsep ‘negeri berkebajikan’ sebagaimana yang yang dilaung-laungkan dengan megahnya oleh PAS dan Pakatan Rakyat Selangor! Apakah yang PAS dan PKR buat untuk membela nasib orang Melayu dan Islam di Selangor setelah dua tahun berkuasa? Sedangkan DAP telah mengambil segala peluang yang ada untuk mengungkit hak-hak istimewa orang Melayu termasuk menghapuskan diskaun harta tanah untuk orang Melayu. Mungkin PAS dan PKR layak digelar jaguh dipentas ceramah tetapi tidak ada tindakan yang diambil, umpama tin kosong atau cakap tak serupa bikin! Inilah harga yang amat mahal yang perlu dibayar oleh sebahagian rakyat Selangor yang begitu teruja apabila Pakatan Rakyat mengambil alih pentadbiran negeri Selangor!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan